Kezdeti nehézségek..

Kezdeti nehézségek a Tai Chi Chuan-ban…

Tanítványaim között sokszor látom, hogy kezdeti nehézségekbe ütköznek. Ezek egy része testi szintű, más részük tudati szintű.

A testi szintű nehézségek alapvetően a mozdulatok kivitetésében látom. Ez a mozgáskoordináció hiánya. Ez egy egyszerű probléma, mindössze gyakorolni kell, keresni a mozgás természetes ívét, vonalát, valamint sokat kell nyújtani, hogy a testben lévő blokkok ki-, ill. feloldódhassanak.

406985_384244048358365_1780654489_n

A tudati nehézségek feloldása már nem ennyire egyszerű. A tudati munka sokkal több kitartást követel, s egy célt, melyért hajlandóak vagyunk tenni. Ez a cél kezdetben lehet pl. egészség vagy közérzet javítás. Később ez a cél természeténél fogva változni fog, hisz ha elértük az egészséget, jobb közérzetet már nem vágyunk rá. Valami egészen másra, általában valami magasabb szintű dologra összpontosítunk. Ez is természetes folyamat. Lényeges, hogy mindig legyünk tisztában céljainkkal, és kövessük a változást. A változás egy viszonylag lassú folyamat, ezért is kell tudatosak legyünk benne.

A tudati munka másik eleme: tudatunk „lazítása”. Erre is több módszer létezik. A kezdőknél azt szoktam javasolni, hogy relaxáljanak, tanulják meg figyelni a légzésüket. Ha ez megvan, tanulják meg a teljes légzést.

Ha ehhez már nincs szükségük túl nagy koncentrációra, kezdjenek el meditálni. Ahogy a tudat tágul, egyre több mindent képes befogadni. Kilazulnak a berögzült viselkedés mintáink, szokásaink, s olyan dolgokba is bele vágunk, amiket korábban teljesen elvetettünk magunktól.

Mindennek van egy meghatározhatatlan “íze”. Ezt az “ízt” keresve jutunk el oda, hogy találkozunk önmagunkkal, felismerve kisded játékainkat, melyek miközben szórakoztatnak bennünket, szenvedésünk okozói is…

935625_391034861012617_1761118839_n

Kezdeti nehézségeink másik aspektusa a „lustaság”. Ez nem más, mint az energia hiánya (pangás). Aki ilyen energia hiányban szenved, igen nehéz bármihez is kezdjen.

Ha ilyen kérdéssel fordul valaki hozzám, két dolgot szoktam neki javasolni. Az egyikről már írtam: keressen valami célt. A másik, hogy figyelje meg a testét. Milyen érzések vannak benne, hol találhatóak, s mint mond neki ez róla. Ezt a gyakorlatot személyesen szoktam elvégeztetni, hisz ha meg is figyeli ezeket az érzéseket a testben, kezdetben aligha fogja tudni értelmezni azokat.

A kiegyensúlyozott élet elérésének TITKA, és lényege a mozgás, a változás követése. Bármely mozgásformát is választunk magunknak, legyünk benne teljesen testileg – energetikailag – tudatilag, vagyis: ne fogjuk vissza a testet (csak koordináljuk), élvezzük azt, amit csinálunk (s érezzük közben a teret, melyben megjelenik), és legyünk jelen benne (élvezzük)!

Mindenkinek jó gyakorlást!